Ahad, 13 April 2008

Rakyat Malaysia Tidak Suka Membaca?



Semalam aku pergi pesta buku antarabangsa kat pwtc. memang seronok lah sbb bukan selalu pesta buku ni di adakan. berduyun2 rakyat malaysia datang ke pesta buku untuk mebeli buku. x kiralah buku rujukan ker, novel ker, majalah ker, buku agama ker, pokoknya, tetap membeli buku.
aku jadi heran... macam mana boleh timbulnya spekulasi bahawa rakyat malaysia rakyat yang kurang membaca? x suka membaca?
kalau tengok kesesakan di setiap booth2 kat pesta buku tuh, memang salah sungguhlah spekulasi tuh. aku sampaikan terhimpit2 dan dihimpit dengan setiap manusia yang berada kat situ. bagi aku, rakyat malaysia bukan rakyat yang kurang membaca, tapi rakyat yang tersepit dengan masalah kewangan untuk membaca. mana taknya, buku-buku yang bagus dijual dengan harga yang begitu tinggi. tak semua orang ada begitu banyak wang dan boleh memiliki semua buku2 yang bagus itu. semalam, di booth wira bukit, aku ketemu dengan Pak Samad. anak Usman Awang juga ada. Lyna. dia promote buku arwah ayahnya yang berharga rm 60 kepadaku. tp semalam ada less, dpt lah dalam rm45. aku memang sangat berminat. nak beli, tp tak cukup duit sebab sebelum tu aku dah beli buku lain. tiba2 aku ternampak buku2 Pak Samad di booth yang sama. aku tertarik. harganya juga tidak mahal. RM 20 tp selepas diskaun jadi RM 15. aku tak lepaskan peluang yang ada. aku beli. buku tu buku terbaru Pak Samad. "68 Soneta Pohon Ginkgo". puas hati jugak lah sebab at least, aku dapat jugak beli buku Pak Samad walaupun buku Usman Awang tak mampu aku beli. hujung2 semester mcm ni, memang poket aku nipis sket. terpaksa berputih matalah aku semalam. jadi, siapa yang harus ku salahkan? adakah rakyat Malaysia memang tidak suka membaca?
semalam, sewaktu Andrea Hirata tiba di PTS, bukunya sold out. rakyat malaysia mengerumuninya inginkan signature selain bergambar kenangan. berebut2 jugalah. aku hanya jadi pemerhati. rakyat malaysia begitu laparkan bahan bacaan. hatiku senang. cuma, aku kurang senang dengan ketidak adilan yang aku lihat semalam. mungkin tidak ramai yang perasan, tapi aku dapat menegsannya. sebelum Andrea Hirata tiba, ada seorang penulis Malaysia yang kurang dikenali tiba lebih awal drpd Hirata. patutnya giliran dia dahulu untuk mempromosikan bukunya, namun dia terpaksa sabar kerana pihak PTS terus sahaja memberi keutamaan kepada Hirata. mungkin kerana Hirata lebih terkenal. tapi keadaan sebegini sungguh tidak patut terjadi.
tp seronok juga semalam. ramai peserta pesta buku antarabangsa tu ingatkan aku dan amerzaman adalah reporters... hahahahaahahaha.... kelakar pulak rasanya... ada gaya seorang reporters ke kami ni... harap2 masinlah jugak mulut diorang tuh.... hahahahahahha.....

2 ulasan:

Miss LaraLady berkata...

Aku rakyat malaysia yang suka membaca. tapi tak bekesempatan untuk membaca.
Aku, baca apa yang aku suka saja,
tak suka aku tak baca.
Haha!

ratnakesuma berkata...

aku pun x suka baca apa yang aku x suka baca.......


x semestinya tiap bahan bacaan tu sesuai dgn jiwa kita, kan....