Jumaat, 29 Mei 2009

mimpi itu makin kuat...



aku semakin menyukai tugasan yang dipanggil seperti ini.
ianya bukanlah semudah yang disangka,
tapi tetap menyeronokkan.

Rabu, 27 Mei 2009

Ha..Ha..Ha.. (ketawa tanpa sebab bila teringat mohsein jatuh kat Fakulti)

ai.. aku pun kna tag jugak ke? ni semua mohsein pnye pasal lah kn... nmpak sgt dia kesepian tahap gaban.. hahahahaha.....tp x pe, aku cuba untuk menjawabnya ye saudara amerzaman... sebarang jawapan adalah sulit. jgn bgtau org lain. aku bgtau ko sorg je nih...


1. Apa pula slogan korang kalau korang jadi PM?
"Idora Cemerlang, Idora Gemilang, Idora Tersayang!"



2. Pilih satu artis yang korang nak jadi PM dan lagu beliau yang sesuai dislogankan?
Christina Akugila (Aguleira), lagu "I Am Beautiful"



3. Najib menggelarkan dirinya PM Rakyat. Korang pulak PM apa? Alasan?
PM HOT... hahahaa... biar r aku nk perasan pun... alasannya sebab, aku mmg hot apa.. hahahaha...



4. Industri yang korang tumpukan bila jadi pm. Alasan?
INDUSTRI MELATAH.. Aku nk tubuhkan "FAKULTI OH LATAH" dan aku akan wajibkan seluruh menteri di kementerian dapat latihan intensif yang secukupnya selama 6 bulan di fakulti sbb aku nak memerintah sorang2 n diorang x leh berahsia dgn aku sbb diorg melatah... hehehehe.... (org melatah x leh simpan rahsia... pengakuan jujur dari I bkn nama sebenar) so, xkn ada konspirasi yg boleh menjatuhkan aku.



5. Benda yang korang nak buang@tambah kalau jadi PM?
mansuhkan cukai pintu, tambah lampu jalan dan tubuhkan sistem gaji bulanan kepada warga tua, ibu tunggal, dan juga bapa tunggal yang tiada pendapatan tetap sebanyak RM 1,427 sebulan. (amek duit dari cukai jalan yg amerzaman naikkan).

Ops! mansuhkan juga org2 seperti shah, fairuz, kid, mohsein, shazwan (nama2 yg disebut bukanlah nama sebenar), juga akill hayy, norman hakim, memey suhaiza, waheeda, dan org2 politik. aman lah Malaysia ni nanti...


6. Model negara mana korang nak buat affair dan kemudian letupkan? Kenapa?
semua model dari Amerika Selatan. kenapa? sbb diorg semua tu, muka jer yg lawa, badan abis berjeragat.

Selasa, 19 Mei 2009

Falsafah dungu seorang wanita dalam pemikiran dia, BUKAN AKU...

ini ada sebuah lagi kisah yang makin menari-nari dalam benak fikiran aku. tentang falsafah dungu seorang perempuan yang kononnya vogue the vassss..... hahahha... entah la nak describe kan macam mana...

perempuan ni berkongsi bumbung rumah dengan aku. umur dia 23 tahun.. kira akak la bg aku.. tp dia x suka aku panggil dia akak. dia suruh aku panggil nama je. aku pulak x berapa nak selesa kalo panggil nama jer, so aku tetap panggil dia akak... aku baru jer masuk rumah tu tp tak nak lah nti dioarg anggap aku ni sombong, jadi pada satu hening pagi dalam pukul 2.15 am, aku dengan rela paksa temankan akak tu lepak kat bawah, kat kedai char kuey teow yang langsung tak meyelerakan nafsu makan aku..

malam tu kitorg berbual panjang... ye lah, x berapa kenal lagi an... kena lah share cerita sket2... yang aku tak pahamnyer, akak ni selalu tanya aku soalan pelik2.. antaranya :-

1) "Ko g clubbing x?"
2) "Ko merokok x?"

aku ingatkan dia buat judgement kat aku berdasarkan penampilan aku. sebab akak tu ari2 pegi keja pakai baju kurung.. nmpak macam baik2 jer.. mungkin dia x selesa bila aku masuk rumah tu dengan sosial life yg aku ada... mungkin juga sebab kadang2, aku balik lewat, siapkan tugas, dan juga kadang2 keluar dgn kawan2 membuatkan dia terfikir nak tanya aku soalan macam tu...

tapi yang aku terkejutnya, dia tanya aku macam tu sebab dia nak cari geng nak pg clubbing sama2. WTF? hahahahaha... kan dah mencarut.... kemudian ada lah beberapa ayat lagi yang dia ckp dkt aku yang menunjukkan ideologi dia sebagai seorang perempuan yang dungu bagi pandangan aku...

aku cakap kat dia, aku memang x pegi tempat2 mcm tu.. bukn sbb apa pun, cuma sbb aku x bole duduk kt tmpt yang sesak, bising, muzik macam nak pecah kepala, lampu pusing2 yang berwarna-warni yang buat aku pitam, yang bercampur ngan bau macam2, arak, pak arab, mat saleh, bro negro.... memang x boleh.. pening... tu je sebab nye... bkn aku x suka enjoy, cuma kena pandai la cari hiburan yg sesuai kan...

dia cerita kat aku, org tu kena culture shock, org ni kena kejutan budaya... kelakar kan... macam dia x kena jer... dia lah mangsa kejutan budaya yang paling menyedihkan sekali...aku cakap kat dia,

"akak, saya membesar kat nilai. sekolah rendh lagi saya dah round kl, ponteng sekolah.hehehehe... kalo saya nk pegi tmpt2 mcm tu, dah lama saya pegi, kak.. cuma, saya tak suka.. lagipun, sy x nk kecewakan org tua saya. diorg dah bagi keprcayaan, saya xkn sia2kn keyakinan diorg. apa yg saya buat selama ni pun, org tua sy tahu.. sy pg mana pun, sy bgtau org tua sy... (kecuali pg kedai, pg toilet, or hangout ngn kwn sbb diorg dah tau aku mmg suka keluar jalan2)". [nilai x jauh mana pun dgn kl, so aku mmg byk kuar kl dari seremban].


akak tu pandang aku semacam jer... meluat kot.. huhuhuhu.... lantak dia lah... yg penting, aku nk dia tahu yg aku x tergolong dlm org2 yg mcm dia... aku x nk kelihatan ataupun jadi dungu dengan benda2 x berfaedah mcm tu...

secara tak langsung, akak tu mengunjurkan satu buah lagi pemikiran buat aku.. kalo budak dari kampung datang berhijrah ke KL utk kerja or study mmg wajib ke pergi clubbing? dah jadi macam satu kemestian pulak... apa pnye pemikiran la...

kalo dia berbangga cerita kat aku yang dia dah pergi clubbing, sayang...sebab aku pandang dia dengan pandangan yang begitu sadis sekali... kesian budak ni, x tau apa yg dia buat....aku monolog sorg2 la kan... hehehehe...


i'm not perfect.. masih banyak yang perlu aku ubah mengenai diri sendiri... aku masih belum cukup sempurna... tapi keadaan yang sebegini sememangnya cukup memualkan tekak aku...

Isnin, 11 Mei 2009

episod baru : memeluk alam mimpi

aku semakin hampir memeluk alam mimpi bila berada di ruangan ini. aku cuba untuk merealisasikan apa yang pernah dihajatkan jauh di sudut hati selama aku hidup ini. aku ingin, aku berani, aku yakin, tapi aku masih lagi belum cukup bersedia mempersiapkan diriku untuk meredah ribut mimpi itu. memangnya aku yakin, rantau ini punya 'sesuatu' yang belum di terokai oleh siapa-siapa pun kerana aku di ajar untuk memahami dan difahami... sukar ataupun tidak, terserah saja kepada takdir yang sentiasa mengekori hidup kita selagi kita berusaha dengan kesungguhan yang luar biasa. mungkin aku bisa mencapai eskapisma yang tiada tara di sini. sama seperti waktu amerzaman pergi ke konsert alam m. nasir mungkin. doakan aku berjaya memeluk mimpi itu.

Selasa, 5 Mei 2009

setapak demi setapak ke alam mimpi

langkah pertama telah ku atur lewat pagi semalam...

apakah akan ada langkah lagi untuk ku teruskan buat hari esok dan seterusnya...?

siapa tahu, kan...




Rantau_Sastera,
Ratna_Kesuma,
05 mei 09
12:32