Khamis, 6 Mac 2008

Mencari Erti

untuk yang ke sekian kalinya, aku masih lagi mencari erti dalam hidupku. pencarian ini membuatkan aku sesak dada... susah nak bernafas. apa yang ku pendam selama ini bakal meletup juga jika aku tak luahkan... aku bimbang jika aku tidak mampu untuk mengawal perasaanku ini.. aku tak pernah berniat untuk melukakan hati sesiapa, tapi aku sudah tidak mampu untuk menahan rasa ini... rasa marah...rasa nak menjerit...rasa ketidakpuashatian. aku dah cuba.. aku sedang cuba... dan aku masih lagi mencuba.. tapi tak boleh... siapa yang ingin aku persalahkan? aku tak ada subjek. peperangan yang aku cipta tak akan ke mana. akhirnya aku akan masih lagi di sini dan sebegini. aku masih lagi tak faham... hidup, kalaulah mampu aku redah.

AHHHH!
kusut aku jadinya...

tiba-tiba bayang rakanku berada di hadapan minda. rakanku yang menjadikan 'jiwa rasa'nya sebagai sumber dan dorongan dalam hidupnya. dia yang melahirkan 'jiwa rasa'nya ini. bukan sesiapa. tapi dia. dia meletakkan 'jiwa rasa'nya sebagai matlamat, dan dia tegar melakukan apa sahaja demi untuk mencapai matlamat itu. 'jiwa rasa'nya. mungkin dia sudah mendapatkan erti dalam hidupnya. erti yang begitu bermakna. erti yang begitu mempesona. mungkin erti ini yang mendorong dia untuk menjadi orang yang seperti itu(dia tahu lah kot). aku sebenarnya tak jangka pun benda ni akan jadi 'sesuatu' drpd dia, tp dia dah hampir membuktikan ketulenan ertinya. mungki erti itu adalah 'jiwa rasa'nya. tapi aku tak rasa yang 'jiwa rasa'nya itu adalah erti yang memberinya makna. mungkin ada banyak faktornya. tapi aku tahu, tujuannya cuma satu; "JIWA RASA". rakan ku ini benar2 sudah yakin. dia bersungguh2. dan dia begitu bersemangat! kpd 'jiwa rasa'nya itu, aku harap anda tidak membuat rakanku ini berfikir bahawa usaha dia selama ini hanya sia2. dia rakanku.. anda kenalanku.. aku pasti kan berdoa utk kalian. semestinya.

sekurang2nya, rakan ku tetap senang dengan 'jiwa rasa'nya itu. walaupun 'jiwa rasa'nya langsung tiada 'jiwa' pada pandanganku. tapi dia telah berjaya menjadi dia dek kerana 'jiwa rasa'nya yang satu itu.

tapi, aku?
aku masih lagi begini... masih lagi mengharapkan erti ini memberikanku makna. aku jadi takut sendiri. firasatku ini. rasa rindukah atau tanda bahaya? aku masih lagi tidak mengerti...

demi kerana erti yang satu ini, aku menjadi begitu bersemangat. dan aku adalah mangsa yang terselamat. meskipun sudah terlewat.

1 ulasan:

amer zaman berkata...

erm....siapa kawan anda. di mungkin bodoh. erm..tapi biarlah.......