Jumaat, 28 Mac 2008

LELAKI

keseluruhannya, dunia ini diperintah oleh lelaki. secara teorinya lelaki lebih kuat dari wanita. bukan dari aspek tenaga sahaja, tetapi dari sudut pemikiran dan pendapat. ternyata lelaki memiliki kelebihan jika hendak dibandingkan dengan wanita.


dinyatakan bahawa HAWA itu dijadikan daropada tulang rusuk kiri Nabi ADAM (A.S). tulang rusuk itu membengkok mencerminkan keperibadian wanita itu sendiri. maka kaum lelaki dinasihatkan agar menjadi petunjuk, pelindung atau penyelamat bagi kaum hawa.


namun, lelaki sebenarnya lebih lemah berbanding wanita daripada segi emosi, rohani dan juga fizikal. paling tidak untuk urusan menahan sakit. mungkin kerana itulah 'tugas' mengandung, melahirkan anak diberikan kepada wanita, kerana lelaki pada dasarnya tak dapat menahan rasa sakit. kalaupun ada lelaki yang tampak tabah saja ketika terluka misalnya, hal tersebut merupakan sikap yang berakar dari stereotaip bahawa lelaki lebih kuat menahan rasa sakit dan 'norma' umum lelaki yang gagah tak pernah menangis.


walaupun memiliki banyak kelebihan tetapi lelaki hari ini lebih banyak terjerumus ke lembah yang negatif. di antaranya ialah :

  1. ramai sungguh lelaki menduduki pusat-pusat serenti, terutamanya lelaki Melayu
  2. yang banyak masuk penjara
  3. mat-mat rempit juga ialah lelaki; yang ramai lelaki Melayu
  4. orang lelaki jugalah yang biasanya merosakkan kehormatan wanita.

herankan?! bangsa-bangsa lain tak de pulak ramai macam ni!!! kenapa agaknya?!

dipetik drpd : Blues Selamanya

13 ulasan:

lefobserver berkata...

PLEASE
CAN YOU ENTER IN MY BLOG IN ORDER TO TAKE THE FLAG OF YOUR COUNTRY AND IT IS WRITTEN IN MY MAP OF VISITORS?
THANK YOU
lefobserver.blogspot.com

amer zaman berkata...

ya. semuanya lelaki. tapi kamu harus tahu mengapa lelaki jadi begini.
jawapannya berdasarkan jawapanku ini.

antara:
romeo dan juliet
laila dan majnun
jack dan kate (titanic)
christian dan satine(moulin rouge)
uda dan dara.

siapa yang menjadi racun?

AzizulHafiz berkata...

aku x terima. lelaki lebih kuat dan lebih baik dari perempuan, jgn tgk di negara malaysia saja. cuba jauhkan pandangan anda 2. dah nama pun malaysia, dan bangsa melayu menjadi bangsa teramai sekali, sbb 2 ramai lelaki melayu yang terjebak. cuba anda pergi ke china, mesti ramai lelaki org cina yang terjebak. pergi ke india mesti ramai lelaki india yg terjebak, bukan masalah melayu sebenarnya.. jgn pandang sesuatu benda melalui satu arah saja.. luaskan pemerhatian anda.

amscreamo berkata...

haha.
pompuan kena ikut laki jugak.
ingat hukum alam.
asal usul kejadian manusia.
hahahah.

Miss LaraLady berkata...

ArgggHHH...
Aku sokong sama Ratna!!
Peduli sama itu citer filem atau Cina India, yg nyata adalah lelaki melayu mmg byk kat pusat serenti tu..

sbb aku perempuan juga, aku sokong!
Ngege~

ahmad s.m yusof berkata...

lelaki juga manusia...
mereka punya perasaan...
tidak salah mereka menangis...
jangan juga dipersoalkan kehadiran lelaki di pusat serenti @ sebagainya...
kerna mereka punya nafsu yg berbeza dengan wanita...
mengapa Allah pilih nabi dan Rasul lelaki???
mengapa lelaki dijadikan pemimpin?
kenapa lelaki tidak mengandung?
semuanya telah dinyatakan kawan...

CoffeeHoliC berkata...

sokong amerzaman :-)

ratnakesuma berkata...

yeah!!!!! itu juga bukan pendapat aku.... aku senang bila anda beremosi begini.... terutamanya kpd anda2 kaum lelaki.... hahahahahahaha.... ianya hanya dipetik; bukan buah fikiran aku...... hahahahahahahahaha..................

amer zaman berkata...

apalah korang ni..ratna sekadar petik..

tapi buat aini..

perempuan melayu pun ramai gak kat pusat pemulihan akhlak

CoffeeHoliC berkata...

soal ini terlalu subjektif sebenarnya
masing-masing saling memerlukan antara satu sama lain :-)

amscreamo berkata...

http://emmet-akupunyasuka.blogspot.com/

maPieCeoFarT berkata...

lelaki punya jiwa...
wanita punya rasa...

gabungkan keduanya = jiwa rasa

haha... kita sama saja...

akal dan amalan saja yg jadi pembeza di sisi-Nya...

Miss LaraLady berkata...

Haha,
perempuan dan lelaki sama saja..!
so, tak payah nk pertikaikan wahai kawan-kawan...