Jumaat, 14 Mac 2008

ID, EGO DAN SUPER EGO

sebagai manusia biasa, aku juga ada satu rasa ego. ego dalam diri... dalam jiwa...
baru-baru ni, jiwa aku jadi kacau... kawan... itu yang menyenakkan otak aku. aku pelik bila fikirkan tentang kawan yang satu ni. kawan rapat. tapi selalu berbeza pendapat. aku jenis yang berpegang pada komitmen, dia tak. aku amek berat pasal study, dia sambil lewa. aku bukan nak buruk2kan dia, tapi itulah perbezaan antara aku dan dia. perbezaan ini yang mencetuskan keretakan. aku tak ralat pun. sebab aku fikir, itu jalan yang dia pilih. hidup dia. bukan hidup aku.
aku menghadapi kehidupan macam biasa. tanpa dia. aku tak sisihkan dia, tapi dia yang sisihkan diri daripada aku. ye lah.. dah ada kawan baru yang sependapat dengan dia.. takkan nak terus membosankan diri dengan aku yang agak serius ni. dulu dia selalu ikut aku. aku tak suruh. tapi dia yang ikut. aku tak campur dengan geng2 'mesyuarat', jadi dia pun tak campur. sebab dia ikut aku. kebetulan kami semua di tempatkan bersama-sama. jadi dia yang berbeza pendapat dengan aku dah tentulah memilih orang yang memahami kehendaknya. aku tak (sebenarnya faham, tp buat2 tak faham).
dia bahagia dengan rakan-rakan baru. aku juga senang. tak perlu serabut kepala sangat.
tiba2, terjadinya satu perkara yang aku sudah jangka. dia disisihkan. salah dia? salah org yg menyisihkan dia? entah lah... aku kesian jugak, tapi biarlah dia.. dia yang menjauhkan diri drpd aku. bukan aku yang pergi menjauh. hidup.. mcm nilah kan...
tp bila aku tengok hidup dia hari-hari agak sukar bersendiri, aku jadi tak sampai hati.. walau apa pun, aku dan dia tetap pernah jadi kawan rapat. aku mengambil masa yang agak lama untuk menimbang baik buruk kesan yang dia perlu hadapi. aku tahu, dia tak mampu.. jadi, untuk yang entah ke berapa kali, aku mengalah. aku mengalah dan aku tahu ini nilai yang perlu aku bayar jika aku menjadi seorang sahabat. mengalah tapi bukan untuk dikalahkan. mengalah untuk membuat nilai persahabatan itu tampak berharga dan jadi begitu berharga.
memang ianya amat berharga.. terlalu berharga.. mungkin satu masa nanti jika aku pula yang tersilap rentak dalam melangkah kehidupan, aku pasti mahukan rakanku menjadi pembela yang agung. itu sudah pasti. jadi aku runtuhkan tembok itu. ego...

Tiada ulasan: