Khamis, 12 Februari 2009

"sesuatu" yang kita panggil KAWAN

pergi lah ke mana-mana pun, "sesuatu" yang kita pangil kawan ni akan sentiasa ada di sekeliling kita. sentiasa bersama kita. waktu makan, pergi sekolah, pergi kedai, kadang-kadang shopping sama-sama. x kesah la kalau "sesuatu" yang kita panggil kawan tu yang kita baru kenal ker, dah lama kenal ker, baru jumpa 5 minit tadi ker, walau apa pun keadaannya "sesuatu" yang kita panggil kawan tu ada di sisi kita walaupun hakikatnya kita berdiri sorang-sorang.
tapi "sesuatu" yang kita panggil kawan ni sebenarnya bukanlah kawan kita yang hakiki. sebabnya bila sampai di satu persimpangan usia mahupun masa, "sesuatu" yang kita panggil kawan ni akan perlahan-lahan lenyap dari hidup kita. mungkin kerana kita dan "sesuatu" yang kita panggil kawan tu tidak membesar bersama, so di situlah perbezaan ideologi akan terjadi dan kerana itu, kita dan "sesuatu" yang kita panggil kawan tu pun akan mula berasa tidak selesa untuk bermesra-mesra seperti yang sudah-sudah yang kita lakukan bersama.
ataupun, mungkin juga kita dan "sesuatu" yang kita pangil kawan ni sebenarnya tersalah niat dari mula lagi. cuba fikir-fikirkan kembali. atas alasan apa kita berkawan? adakah kerana faktor kita tak kenal siapa-siapa jadi kita mulakan persahabatan kita? adakah kerana faktor ingin menembusi setiap kelemahan salah satu antara kita? adakah kerana faktor ikhlas? ataupun mungkin kerana faktor sengaja ingin menyakiti?
"sesuatu" yang kita panggil kawan ni cukup membahayakan sehingga ianya mampu meruntuhkan kepercayaan yang selama ini terbina. pergi mampos lah dengan "sesuatu" yang kita panggil kawan tu sebab sememangnya itulah yang sepatutnya terjadi dari awal lagi... dari awal-awal lagi......

4 ulasan:

amscreamo berkata...

halo kawan.
susah mau cari kawan sejati maa...

ratnakesuma berkata...

>>amscreamo<<


sebab tu lah.... susah kan...

Miss LaraLady berkata...

kawan ada macam2. susah nk tafsirkan. Hurm..~
Jgn difikirkan sgt. Enjoy this life ok!

ratnakesuma berkata...

>>misslaalady<<





yup... susah nak tafsir...